Interview
med børnehaveklasselære, som i sit daglige arbejde bruger
styrkebaseret pædagogik.
Hvilken udvikling kan du se hos børnene?
Jeg kan se at de bliver mere bevidste om deres handlinger, og bevidste om de styrker de har som menneske – hvilke de skal skrue op for og hvilke de skal skrue ned for. Fx ”Lederskab”, der kan man godt have for meget, så skal man skrue lidt ned for den og lidt op for betænksomhed.
Når det styrker socialt hos børnene, styrker det så også noget fagligt?
Hvis
nu de sidder og laver noget i en skolebog, så er der nogle børn, de
kan næsten ikke klare ret meget før at de så har ondt i armen, i
hånden osv. – så siger jeg ”prøv lige at brug styrken
vedholdenhed”, så kan de ofte lige klare 5 minutter mere, og så
lære de at strække sig selv / lige give den en lille tand til.
Har du oplevet det har haft en negativ påvirkning på nogle børn?
Ikke
endnu.
Hvor længe har du brugt styrkebaseret pædagogik?
Jeg har brugt det i et år.
Kan du komme med et par eksempler på hvordan du bruger det?
- I stedet for at sige ”hold nu op og lad nu vær”, så siger jeg fx ” jeg ku rigtig godt tænke mig at du brugte styrken betænksomhed/omtanke lige nu”, så bliver barnet opmærksom på sin egen styrke, i stedet for at lave noget dumt.
- I dagligdagen siger jeg fx til børnene ”det var flot du brugte styrken mod ” og forklarer om styrken. Så bliver de stolte og glade over de har brugt en styrke, og bliver hurtigere opmærksom på når de bruger den næste gang.
- Når jeg kommer i klassen og der er uro, siger jeg fx ”nu skal i bruge styrken selvkontrol” – så stopper de med at støje og vi kan komme i gang med undervisningen.
Kan du komme med et par eksempler på hvordan børnene selv bruger det?
Der
er et barn i klassen der skal ud og tisse, hun humper lidt – og så
er der et andet barn der får øje på at det kan være svært for
hende at åbne døren, så det andet barn går hen og åbner døren
og siger ”Jeg kunne se hun havde brug for hjælp, så jeg brugte
lige styrken betænksomhed”.
Efterfølgende kom der 2 børn mere hen, og holdt døren, for de kunne også godt tænke sig at bruge styrken ”betænksomhed”, og det jo rigtig fint, så får de øvet sig.
-En mor kommer hen til mig i skolen og siger ”mit barn har lært om styrken vedholdenhed, det har jeg også lært nu. Så siger jeg ”det vil jeg gerne hører om”. Hun fortæller at hun skældte sit barn ud i går og hendes datter siger ”vil du være sød og stoppe mor”. Barnet forsætter og moren skælder hende ud igen. Barnet siger ”stop mor jeg vil ikke ha det”. Tredje gang moren skælder barnet ud, stiller barnet sig op med armene over kors og siger ”Mor du bruger styrken vedholdenhed, men er du ikke sød at skrue lidt ned for den.” Så kunne moren ikke lade være at smile og stoppede med at skælde ud.
-På legepladsen var der et barn der havde fortalt en løgn, det havde vi så snakket om i klassen efterfølgende, hvor en af eleverne siger ”Man skal ikke lyve, man skal bruge styrken ærlighed”.
Efterfølgende kom der 2 børn mere hen, og holdt døren, for de kunne også godt tænke sig at bruge styrken ”betænksomhed”, og det jo rigtig fint, så får de øvet sig.
-En mor kommer hen til mig i skolen og siger ”mit barn har lært om styrken vedholdenhed, det har jeg også lært nu. Så siger jeg ”det vil jeg gerne hører om”. Hun fortæller at hun skældte sit barn ud i går og hendes datter siger ”vil du være sød og stoppe mor”. Barnet forsætter og moren skælder hende ud igen. Barnet siger ”stop mor jeg vil ikke ha det”. Tredje gang moren skælder barnet ud, stiller barnet sig op med armene over kors og siger ”Mor du bruger styrken vedholdenhed, men er du ikke sød at skrue lidt ned for den.” Så kunne moren ikke lade være at smile og stoppede med at skælde ud.
-På legepladsen var der et barn der havde fortalt en løgn, det havde vi så snakket om i klassen efterfølgende, hvor en af eleverne siger ”Man skal ikke lyve, man skal bruge styrken ærlighed”.
Har
du en slutkommentar?
DET
VIRKER!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar