Styrkebaseret pædagogik er en metode som fremmer børns selvværd og selvtillid. Det er en vigtig del af barnet, og mennesket generelt. Uden selvværd og selvtillid har du sværere ved at udfolde dig selv, i din hverdag og dit liv.
Selvtillid og selvværd er to forskellige ting:
Selvværd handler om det, du tænker om dig selv, den værdi du giver dig selv, og måden du dømmer dig selv på. Det er dét, du er.
Selvtillid er mere baseret på ydre ting. For eksempel om du føler, at du er god til dit arbejde eller er dygtig i skolen. Det er dét, du kan.
Vi indeholder alle det, der skal til for at skabe et godt liv, hvor vi trives og vokser som mennesker.
Et af de vigtigste bidrag er bevidstheden om vores styrker. Der er desværre alt for få mennesker, der er klar over deres egne styrker. Uden bevidsthed omkring vores styrker, er det også svært at udnytte dem og vores eget potentiale.
Vi indeholder alle 24 styrker som bor i vores krop - ifølge Martin Seligman har vi 5 nøglestyrker som er grundlagt i os fra fødslen. Udover de 5 nøglestyrker, kan vi tillære os andre styrker hvis vi arbejder målrettet med det. Identificering og udvikling at styrkerne tilfører os både energi, engagement, trivsel og glæde.
Alle 24 styrker kan risikere at gå i en negativ retning
f.eks.: ”Når humor bliver til sarkasme og
sårende, når mod bliver dumdristighed, når selvkontrol bliver indestængthed
eller når begejstring entusiasme bare bliver for pinligt – helt blottet for
situationsfornemmelse”. (Martin Seligman)
F.eks. kan lederskab blive for meget – en elev, som styrer,
regerer og vil bestemme alt, kan hurtigt blive til en såkaldt ’Bent-Betjent’ som
vogter over alt og alle.
Derfor skal man ved styrkebaseret pædagogik være særligt
opmærksom på, at få børnene til at fokusere på de positive ting så det ikke
ender ud i det negative.
I nutidens skoler arbejder man med inklusion. Børn skal inkluderes, men det er svært for både lærere, klassekammerater og det barn som det handler om. Eleverne i klassen ved godt at ”Oskar” er anderledes. Han reagerer måske voldsomt ved små ting, kan finde på at slå og kaste med ting, hvilket kan virke skræmmende på de andre børn.
I sådan et tilfælde er det svært at inkluderer, for børnene er bange for ham og har derfor ikke lyst til at lege med ham.
Ved at bruge styrkebaseret pædagogik, kan man få øje på at ”Oskar” også indeholder andet end bare en skræmmende adfærd. Måske er han god til at være opfindsom, og kan finde på gode lege i frikvarteret, eller er fuld af humor og kan få sine klassekammerater til at grine.
Ved at gøre klassekammeraterne opmærksom på at ”Oskar” indeholder nogen styrker, finder de ud af at han er andet end bare ”ham der slår og kaster med ting”.
Evaluering fra besøg i børnehaveklasse
I nutidens skoler arbejder man med inklusion. Børn skal inkluderes, men det er svært for både lærere, klassekammerater og det barn som det handler om. Eleverne i klassen ved godt at ”Oskar” er anderledes. Han reagerer måske voldsomt ved små ting, kan finde på at slå og kaste med ting, hvilket kan virke skræmmende på de andre børn.
I sådan et tilfælde er det svært at inkluderer, for børnene er bange for ham og har derfor ikke lyst til at lege med ham.
Ved at bruge styrkebaseret pædagogik, kan man få øje på at ”Oskar” også indeholder andet end bare en skræmmende adfærd. Måske er han god til at være opfindsom, og kan finde på gode lege i frikvarteret, eller er fuld af humor og kan få sine klassekammerater til at grine.
Ved at gøre klassekammeraterne opmærksom på at ”Oskar” indeholder nogen styrker, finder de ud af at han er andet end bare ”ham der slår og kaster med ting”.
Evaluering fra besøg i børnehaveklasse
Vi har været ude på en skole, i en
børnehaveklasse og afprøve vores produkt.
Vi startede med at give læren vejledningen, så hun kunne læse den, mens børnene satte sig i en rundkreds om pladen. Læren gik i gang og vi stillede os på sidelinjen for at observere.
Børnene var meget nysgerrige omkring hvad der skulle ske, og ville rigtig gerne trække et kort i posen. Der blev gennemgået 3 styrker. Citater fra børnene:
Værdsættelse af skønhed
”At være sammen med skønhed”
”Jeg synes det kunne være skønt at dufte til en rose”
”Man bliver i godt humør, når man ser noget skønt”
Kreativ og opfindsom
”Når man laver billedkunst”
”Nogen gange når jeg keder mig, så prøver jeg at tænke lidt og så tegner jeg eller leger med dukker”
”I går fandt jeg på en ny sang”
Vi startede med at give læren vejledningen, så hun kunne læse den, mens børnene satte sig i en rundkreds om pladen. Læren gik i gang og vi stillede os på sidelinjen for at observere.
Børnene var meget nysgerrige omkring hvad der skulle ske, og ville rigtig gerne trække et kort i posen. Der blev gennemgået 3 styrker. Citater fra børnene:
Værdsættelse af skønhed
”At være sammen med skønhed”
”Jeg synes det kunne være skønt at dufte til en rose”
”Man bliver i godt humør, når man ser noget skønt”
Kreativ og opfindsom
”Når man laver billedkunst”
”Nogen gange når jeg keder mig, så prøver jeg at tænke lidt og så tegner jeg eller leger med dukker”
”I går fandt jeg på en ny sang”
Taknemmelighed
”Jeg siger tak når nogle har givet mig en juvel”
”Man bliver glad i kroppen når andre siger tak”
Vi spurgte efterfølgende læren om hendes mening, ”det gik rigtig godt, og det er en god måde at komme igennem styrkerne på”. Hun mener det vil være nemmere anden gang, da både lærer og elever så har lidt kendskab til hvad det går ud på. Udover det syntes hun at det var en god ide med billeder på de små kort, så børnene selv kunne finde tilsvarende billede/styrke på pladen.
Læren syntes det var sjovt, og ville gerne bruge det i sin undervisning igen.
Hun kom med et forslag om at ”styrketræning” kunne være på et kort ved siden, så det var nemt at hive op af tasken, hvis man ville lave nogle øvelser med eleverne.
”Jeg siger tak når nogle har givet mig en juvel”
”Man bliver glad i kroppen når andre siger tak”
Vi spurgte efterfølgende læren om hendes mening, ”det gik rigtig godt, og det er en god måde at komme igennem styrkerne på”. Hun mener det vil være nemmere anden gang, da både lærer og elever så har lidt kendskab til hvad det går ud på. Udover det syntes hun at det var en god ide med billeder på de små kort, så børnene selv kunne finde tilsvarende billede/styrke på pladen.
Læren syntes det var sjovt, og ville gerne bruge det i sin undervisning igen.
Hun kom med et forslag om at ”styrketræning” kunne være på et kort ved siden, så det var nemt at hive op af tasken, hvis man ville lave nogle øvelser med eleverne.
Selv synes vi at det gik rigtig
godt, og både børn og lærer var på og godt med.
En anden gang vil vi sørge for at læren får produktet/vejledningen tidligere, for at kunne nå ordentligt at sætte sig ind i hvad det handler om.
Selv vil vi huske at sætte de store kort i farveorden, så der ikke vil gå spildtid med at finde det rigtige kort.
En anden gang vil vi sørge for at læren får produktet/vejledningen tidligere, for at kunne nå ordentligt at sætte sig ind i hvad det handler om.
Selv vil vi huske at sætte de store kort i farveorden, så der ikke vil gå spildtid med at finde det rigtige kort.
Det har været en fed opgave, da vi
har fået frie tøjler til at være kreative og opfindesomme. Det var sjovt at
lave en blog, og give folk mulighed for at følge med i vores forløb.
Det lyder som et projekt der har givet jer gode oplevelser og mulighed for reflektion:) for helt lyst til at prøve det:) Gruppe6)
SvarSlet